Stichting Katholieke Scholengroep Voortgezet Onderwijs Best Oirschot (VOBO) is een regionale onderwijsstichting voor vmbo, havo en vwo. Het leren en de ontwikkeling van leerlingen staan bij ons centraal. Daarbij baseren wij ons handelen op de kernwaarden: verbinden, vertrouwen, verantwoorden en vernieuwen. Hierdoor creëren wij een inspirerende, veilige en inclusieve leeromgeving waarin elke leerling en medewerker kan gedijen en aanwezig potentieel kan ontwikkelen.
Verbinden
Een goede relatie en een veilige leer- en werkomgeving zijn de basisvoorwaarden voor leren en ontwikkelen. Dit zorgt voor ruimte om uit te proberen en om je kwetsbaar op te stellen. Doordat we met elkaar in verbinding staan, creëren we een plek waar je gezien, gehoord en gewaardeerd wordt, waar je jezelf mag zijn, waar je samenwerkt, elkaar steunt en elkaar ook kritisch bevraagt; een plek waar fouten gezien worden als leermomenten voor de toekomst. Verbinden is ook samenwerken met onze omgeving om het leren levensecht te maken en school een oefenplaats voor de maatschappij te laten zijn. Als we met elkaar verbonden zijn, is er ruimte voor de volgende V: vertrouwen.
Vertrouwen
Vertrouwen geef je een ander en gaat gepaard met positieve verwachtingen. Er is vertrouwen dat een taak met de beschikbaar gestelde middelen succesvol kan worden afgerond. Dit vertrouwen richt zich op drie zaken:
- de onderlinge relatie waarbij er vertrouwen is dat er eerlijk en open gecommuniceerd wordt;
- de verwachting dat de ander voldoende competenties heeft om de taak te volbrengen of de competenties gedurende het traject te verwerven;
- de autonomie waardoor een opdracht binnen de overeengekomen professionele ruimte vrij kan worden ingevuld.
Vertrouwen is onlosmakelijk verbonden met de volgende V: verantwoorden.
Verantwoorden
Verantwoorden hoort en gedijt bij het vertrouwen dat is gegeven. Er wordt verantwoord over het proces, het geleerde, het deelbare en het resultaat. Hier hoeft niet om gevraagd te worden. Iedereen die het vertrouwen heeft gekregen is bereid zich te verantwoorden. In dit proces staat elk persoon op een ander leerpunt wat betekent dat er verschil gemaakt wordt tussen individuen. Er is sprake van uitlegbare ongelijkheid. Het doel is het faciliteren van ontwikkeling. Dit sluit aan bij de volgende V: vernieuwen.
Vernieuwen
Onder vernieuwen verstaan we de ontwikkeling die we met elkaar doormaken in ons streven naar verbetering en innovatie. Vernieuwen betekent voor ons cyclisch en evidence-informed werken aan kwaliteitsverbetering en kritisch kijken naar wat we doen waarbij we onszelf afvragen of dit past bij de veranderende uitdagingen van de wereld om ons heen. Dit vraagt om keuzes, lef, geduld en een veilige basis om vanuit te werken. Dat brengt ons terug bij de eerste V: verbinden. Daarmee zijn de kernwaarden onlosmakelijk met elkaar verbonden.